[vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” column_margin=”default” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″ shape_divider_position=”bottom” bg_image_animation=”none”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” overlay_strength=”0.3″ column_border_width=”none” column_border_style=”solid” bg_image_animation=”none”][vc_column_text]

برای تعریف مدیریت پروژه های کوچک دانستن یک تعریف جامع از چند تعریف کافی است.

امروزه با جستجو در وب سایت های مختلف و مطالعه کتاب های مربوط به این حوزه متوجه میشویم که اکثر تعاریف، مشابه یکدیگر هستند.بنابراین مدیریت پروژه عبارت است از،برنامه‌ریزی و هدایت پروژه در چهارچوب زمان، هزینه و کیفیت مشخص به منظور دستیابی به اهداف معین در محدوده خاص آن پروژه.

برای درک بهتر فعالیت های پروژه محور لازم است با تعریف فعالیت در سازمان هم آشنا باشیم که در صورت لزوم قادر به تفکیک پروژه از عملیات باشیم.

فعالیت در یک سازمان به کارهای روتینی گفته میشود که مدام در جریان اند و شروع و پایان خاصی برای آنها تعریف نشده است و بلکه میتوان شاخص هایی را برای سنجش آن در نظر گرفت.

تفاوت پروژه و عملیات:

  • عملیات شروع و پایان مشخصی ندارد در حالی که پروژه ها در یک تاریخ معین شروع میشوند و در یک تاریخ مشخص به پایان میرسند.
  • پروژه ها خروجی مشخص،دقیق و منحصر به فرد دارند.
  • پروژه ها بر خلاف عملیات سازمان،یک فعالیت روتین و دائمی نیستند بلکه به اقتضای شرایط تعریف شده اند ودر زمان مشخصی به پایان میرسند یا شکل آنها تغییر میکند.
  • پروژه‌ها به علت‌های گوناگونی در سازمان تعریف می‌شوند؛ برای مثال جهت رسیدن یه نیاز‌های کسب‌و‌کار، دستیابی به اهداف استراتژیک یا در راستای تقاضای بازار. تنها راه رسیدن به هریک از این اهداف تخصیص مناسب منابع سازمان در زمان و هزینه درست است.

فراموش نکنیم که برخی شرکت ها مانند شرکت های تبلیغاتی ذاتا پروژه محور هستند. اگر چه در همان شرکتها هم ممکن است افراد یا بخش‌هایی را پیدا کنید که فعالیت آنها از جنس عملیاتی است، اما همچنان فضای کلی شرکت و محور اصلی فعالیت‌های شرکت ، پروژه است.

به عنوان مثال در همان شرکت،دفتر دار بیشتراوقات مشغول کارهای عملیاتی است.

[/vc_column_text][image_with_animation image_url=”7973″ alignment=”center” animation=”Fade In” hover_animation=”none” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”][vc_column_text]

درس مدیریت پروژه های کوچک برای چه کسانی طراحی شده است؟

درس مدیریت و کنترل پروژه ای که دراین صفحه مطالعه می کنید برای مخاطبان زیر طراحی نشده است:

  • برای کسانی که علاقمند به آشنایی با ادبیات رسمی و تخصصی مدیریت پروژه هستند.
  • کسانی که سمت رسمی مدیریت پروژه را در شرکت‌ها و سازمان‌ها دارند. زیرا در سمت‌های رسمی، مجموعه‌ی گسترده‌ای از انتظارات و مسئولیت‌ها وجود دارد که موفقیت در آنها مستلزم طی کردن دوره‌های تخصصی چند ساله و نیز کسب تجربیات گسترده است.
  •  همچنین درس مدیریت پروژه و مباحث مرتبط با آن (مانند کنترل پروژه)، برای کسانی که علاقمند به کسب مدرک این تخصص یا شرکت در آزمونهای آن هستند، طراحی نشده است.

در مقابل ،درس مدیریت پروژه های کوچک در شرایط زیر می‌تواند برای شما مفید باشد

اگر در محیط کارتان، پروژه‌های مختلف و متنوعی به شما واگذار می‌شود؛

احساس می‌کنید که دانش تخصصی در زمینه‌ی مورد نظر و نیز و انرژی کافی برای انجام آن پروژه‌ها را دارا هستید؛

اما ضعف در مهارت مدیریت پروژه، باعث شده که نتوانید فرایند پروژه را در آن حد که توانمندی و استعداد دارید، مدیریت کنید؛

و کارایی و اثربخشی تلاش شما (در مقایسه با توانمندی‌هایتان) هنوز می‌تواند بهبود یابد.

هدف نهایی این درس آن است که مدیریت پروژه (در مقیاس کوچک در کارهای روزمره) به یکی از مهارتهای کلیدی در سبد مهارتهای شما تبدیل شود به شکلی که:

بتوانید ادعا کنید که می‌توانید کاری را در حوزه‌ی تخصصی خود، از صفر تا صد جلو ببرید و

حاشیه‌ها

ریسک‌ها

موانع فرعی و جانبی

مشکلات تعامل با دیگران

چالش‌های مربوط به مدیریت منابع

حداقل اصطکاک و هزینه را در مسیرتان ایجاد کند.

اکنون،باتوجه به مطالبی که گفته شد شما در زندگی روزمره چه فعالیت هایی از جنس پروژه انجام داده اید؟؟؟؟؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.