تلگرام یکی از پیام رسان‌های محبوب مردم در سراسر جهان است اما در ایران از محبویت بسیار بالاتری برخوردار بود اما با اعمال شدن محدودیت‌های مختلف علیه این پیام رسان، روند صعودی استفاده از آن مقداری کند شد، اما افراد بسیاری همچنان از این پیام رسان استفاده می‌کنند؛ پس تبلیغات در تلگرام یکی از پر بازده‌ترین روش‌ها است.

تبلیغات در تلگرام

محبوبیت بالای تلگرام، این پیام رسان را به یکی از پلتفرم‌های اصلی کسب و کارها برای تبلیغات است در واقع می‌توان از انواع تبلیغات در تلگرام برای جذب مخاطب به کار برد که در ادامه به شما خواهیم گفت.

تبلیغات گسترده

شما برای ایجاد تبلیغات گسترده در تلگرام باید از یک آژانس تبلیغاتی و بازاریابی کمک بگیرید. در این صورت شما دیگر درگیر با تبلیغات نیستید و می‌توانید به دیگر کارهای خود برسید. البته از آن جایی که این نوع تبلیغات نیاز تدابیر و استراتژی خاصی است پس باید از کسی یا شرکتی کمک بگیرید که تجربه کافی در این زمینه داشته باشد.

تبلیغات ساعتی

این نوع تبلیغ می‌تواند بازدهی بالایی داشته باشد اما شما باید ساعتی را برای قرار دادن تبلیغ خود انتخاب کنید که مخاطبان شما آنلاین هستند. این تبیلغ به این روش است که شما از ادمین کانالی درخواست می‌کنید که تبلیغ شما را در ساعتی معین در کانال خود قرار دهد. عموما این تبلیغات به صورت ۱۲الی۲۴ ساعته هستند و شما می‌توانید ساعتی را برای نمایش تبلیغ خود تعیین کنید و ساعتی برای برای برداشته شدن آن و از این نظر تبلیغات ساعتی بسیار خوب است.

شما باید قبل از قرار دادن تبلیغ خود، جامعه هدف خود که مخاطبان کانالی هستند که تبلیغ شما قرار است در آن قرار بگیرد، را شناسایی کنید تا بتوانید افراد بیشتری را جذب خود کنید. تبلیغات ساعتی مزایای بسیار خوبی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

تاثیرات مثبت در برندینگ:

از آنجایی که تبلیغات تلگرامی در کانال‌های معتبر و پرجمعیت، انجام می‌شوند، افراد زیادی به این کانال‌ها اعتماد دارند و به همین علت به تبلیغ شما واکنش نشان می‌دهند و این بسیار برای برند شما سودمند است.

رنج مخاطبان:

همانطور که گفته شد، این کانال‌ها جمعیت زیادی دارند و تبلیغ شما توسط افراد بیشتری دیده می‌شود و قطعا بازدهی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

اختیاری بودن زمان تبلیغ:

شما این انتخاب را دارید که زمان پست شدن تبلیغ خود را تعیین کنید و شما باید با کسب اطلاعات در مورد مخاطبین خود، از بهترین زمان برای دیده شدن تبلیغ آگاه شوید؛ به طور مثال اگر مخاطبین شما عاشق فیلم و سریال دیدن در شب هستند، بهترین زمان برای قرار دادن تبلیغ ساعت ۱۱ شب به بعد است.

هزینه:

هزینه‌های تبلیغات در تلگرام اصلا ثابت و مشخص نیست و عواملی نظیر ساعت قرار گرفتن تبلیغات، جمعیت کانال، موضوع تبلیغ و… در قیمت نهایی تبلیغ تاثیر گذارند و شما باید برای اطلاع از قیمت‌ها با ادمین کانال‌ها صحبت کنید تا بعد از توافق، تبلیغ شما از آن کانال پخش شود.

تبلیغات بازدیدی

در کنار هر پست در تلگرام، عکس چشمی وجود دارد که میزان بازدیدهای این پست را نشان می‌دهد. تبلیغات بازدیدی در تلگرام در ظاهر بسیار اقتصادی به نظر می‌رسد. در این روش شما فقط هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید که اندازه آن، تبلیغ شما بازدید می‌خورد. شما می‌توانید متناسب با بودجه خود میزان بازدیدهای خود را تعیین کنید یعنی این که حتی با بودجه کم هم می‌شود اقدام به استفاده از این روش کرد.

شما می‌توانید با تعیین میزان بازدیدها تبلیغ خود را شروع کنید به گونه‌ای که بعد از تمام شدن مقدار بازدید تعیین شده، تبلیغ شما پاک شود.البته تبلیغات بازدیدی از مزایایی نسب به دیگر روش‌های تبلیغات در تلگرام دارد که گفته خواهد شد.

تبلیغات هدفمند:

بالاتر نیز گفته شد که در تبلیغات بازدیدی، شما فقط هزینه مقدار بازدید انجام شده را می‌پردازید که از این نظر، تبلیغات بازدیدی بسیار به صرفه است چراکه شما هزینه اضافی نمی پردازید این نمونه بارز مثال ، هرچقدر که پول میدی، همونقدر آش میخوری، است.

بدون محدودیت در بودجه:

این نکته هم گفته شد که این نوع تبلیغ محدودیتی از نظر بودجه بندی ندارد و شما می‌توانید به همان اندازه‌ای که بودجه دارید، تبلیغات کنید. به دلیل نبود محدودیت در بودجه برای تبلیغات، تلگرام به یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات بدل شده و دیگر نیازی نیست که هزینه‌های گزافی و بسیاری برای طراحی بیلبوردهای شهری بپردازید، درواقع تلگرام برای کسب و کارهای نسبتا کوچک، یک نعمت به حساب می‌آید.

مطمئن بودن:

در این روش خبری از بازدیدهای الکی و فیک نیست و قابلیت پیگیری از جانب شما را داراست و شما با استفاده از برنامه‌ها و سایت‌های مختلف می‌توانید از میزان بازدیدهای خود با خبر شوید. درواقع شما می‌توانید با اطلاع از بازدیدهای خود، روند تبلیغات خود را پیگیری و تحلیل نمایید و با درست کردن مشکلات احتمالی، به بالاترین بازدهی از طریق تبلیغات برسید.

افزایش ممبر

حتما کانال‌های بزرگ تلگرامی را دیده‌اید که به دلیل ممبرهای زیادی که دارند، تبلیغات بسیاری در کانال خود می‌کنند. اولین قسمت موفق شدن در بحث تلگرام، داشتن ممبرهای زیاد در کانال است. در صورت زیاد بودن ممبرها، مخاطبان، بیشتر به کانال شما اعتماد می‌کنند. این روش برای کسانی خوب است کانال تازه تاسیس دارند و در شرف راه‌اندازی کسب و کار خود خستند و این افراد می‌توانند با خرید مقدار دل خواهی ممبر، مخاطبان کانال خود را افزایش دهند. البته باید به افراد سوجو که رد این حوزه فعالیت می‌کنند، توجه داشت؛ چراکه با دریافت پول، جمعیت کانال را با ممبرهای فیک و غیر واقعی، زیاد می‌کنند که عملا بازدهی نخواهد داشت.

باید سعی داشت که با استفاده از تبلیغات ممبرهای کانال را بیشتر کرد و سمت کسانی به ظاهر به صورت تضمینی ممبر می‌فروشند، نرفت.

ربات تلگرام

ربات‌های تلگرامی بسیار با اهمیت هستند؛ چراکه می‌توان در کارهای مختلفی از ربات‌ها استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده از ربات به ممبرهای خود بیفزایید یا اینکه ربات برای شما تبلیغات کند و بنرهای تبلیغاتی شما را به صاحبان مشاغل ارسال کند. حتی ربات‌ها می‌توانند در ازای دریافت وجه از مشتری، خدمات موردنیاز را ارائه کند.

تبلیغات در تلگرام

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی به صورتی است که شما باید هم تراز با کلیکی که برروی تبلیغ شما می‌شود، هزینه بپردازید. این روش یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تبلیغات در تلگرام است اما مانند روش‌های تبلیغات، مشکلاتی هم دارد. به طور مثال شما باید از سامانه‌های قوی برای شمارش کلیک‌های انجام شده، استفاده کنید. تبلیغات کلیکی هم مزایای بسیار خوبی برای شما دارد که خواهیم گفت.

پرداخت هزینه به صورت هدفمند:

 شاید به این موضوع توجه نکرده باشید اما تمامی روندهای تبلیغاتی در تلگرام به صورت هدفمند پیش می‌رود و از این جهت بسیار فوق‌العاده است. در این مورد هم شما در برابر کلیکی که برروی تبلیغ شما می‌شود هزینه می‌پردازید و از پرداخت هزینه‌های اضافی به دورید. شما می‌توانید از یک سامانه قوی برای پیگیری میزان کلیک‌های خود باخبر استفاده کنید. البته امکان کلیک‌های غیر واقعی در تبلیغات کلیکی وجود دارد، به همین دلیل مانیتور کردن نرخ کلیک‌ها می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

متناسب با بودجه:

همانند تبلیغات بازدیدی، تبلیغ به صورت کلیکی هم از نظر بودجه‌ای بسیار با صرفه است و شما می‌توانید به میزان دلخواه کلیک‌های خود را سفارش دهید و به همان اندازه هزینه بپردازید.

تبلیغات کلیکی برای معرفی اپلیکیشن یا سایت:

در این روش، کاربر پس از کلیک برروی تبلیغ، از برنامه خارج شده و سایتی برای کاربر باز می‌شود که موضوع تبلیغ است؛ البته استفاده از این روش برای تبلیغ کانال‌های تلگرامی، اصلا توصیه نمی‌شود اما برای هدایت ترافیک به داخل سایت بسیار مفید واقع می‌شود.

تبیلغ به وسیله اینفلوئنسرها

استفاده از افراد معروف برای تبلیغات یکی از روش‌های قدیمی و بسیار موثر در این زمینه است و امروزه نیز با وجود پیشرفت فضای مجازی و به ویژه تلگرام، اینفلوئنسرها نیز پیشرفت کرده‌اند. اینفلوئنسرها با استفاده از محبوبیت خود محصول یا خدماتی را تبلیغ می‌کنند که مخاطبین نیز با اعتماد به سمت آن پیش می‌روند. درواقع اینفلوئنسرها به عنوان دوست پیشنهادی را ارائه می‌کنند که تاثیر بسیاری بر مخاطب دارد و آن را ترغیب به خرید آن محصول می‌کند.

البته باید در نظر داشت که این نوع تبلیغ در تلگرام هزینه بیشتری را از شما می‌طلبد و شما باید مبلغ بیشتری را بپردازید که در مقایسه با دیگر روش‌های تبلیغات در تلگرام، صرفه اقتصادی کمتری دارد ولی با توجه به مورد اعتماد بودن شخص تبلیغ کننده، ممکن است که کار و بار شما بیش از پیش رونق گیرد.

بهترین کانال‌های مرتبط با هر موضوع کدامند؟

همانطور که گفته شد، شما باید کانالی را برای تبلیغات انتخاب کنید که از نظر موضوعی با کانال شما مشابه باشد و مخطبانش با مخاطبین شما هم نظر باشند؛ تنها در این صورت است تبلیغات باعث پیشرفت کانال شما می‌شود.

درواقع راه‌های مختلفی وجود دارد که شما کانال‌های هم تراز خود را شناسایی کنید که درادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

عضویت در دریگر کانال‌ها:

شما می‌توانید با سرچ کلیدواژه مرتبط با کانال خود، سایت‌های مرتبط را پیدا کنید و با عضو شدن در کانال تلگرامشان، شروع به نقد و بررسی کانال کنید. چند روزی پست‌ها و محتوای کانال را زیر نظر بگیرید و ببینید که آیا مورد علاقه مخاطبین شما قرار می‌گیرد یا خیر.

فقط کانال تلگرام سایت‌ها موضوع بحث ما نیست و در مورد پیج‌های اینستاگرامی نیز صادق است و شما باید با عضو شدن در کانال تلگرامی پیج‌های اینستاگرامی مرتبط با کانالتان، شروع به تجزیه و تلحلیل کانال بکنید.

گرفتن کمک از کانال‌های دیگر:

 در صورت مواجه با تبلیغ مرتبط با موضوع کانال خود، سریعا عضو شوید و هر روشی که در رابطه با کانال‌های تلگرامی گفته شد، شما نیز از آن پیروی کنید.

استفاده از سایت‌های معرفی:

همیشه نیازی نیست که شما خود به دنبال کانال‌های مشابه باشید و می‎توانید عبارت telegramcanal، را در گوگل سرچ کنید و با توجه به دسته بندی موجود، کانال مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید. همچنین با سرچ عبارت معرفی کانال‌های تلگرامی، می‌توانید از نتایج بیشتری برخوردار شوید. تمامی سایت‌های معرفی کانال‌های تلگرامی، با توجه به دسته بندی‌هایی که شما انتخاب می‌کنید، کانال‌های مرتبط را معرفی می‌کند.

مزایای استفاده از تبلیغات در تلگرام

تبلیغات یکی ضروریات هر کسب و کاری است و باید به بهترین نحو انجام شود. تبلیغ نسبت مستقیمی با پیشرفت یک کسب و کار دارد و به همین دلیل است که ضروری است. به طور مثال اگر فروشگاهی در حوزه تعمیرات موبایل وجود دارد که به تازگی تاسیس شده و خدمات ویژه‌ای را با بهترین قیمت ارائه می‌دهد در این صورت مشتریان از کجا باید از این خدمات و قیمت‌ها، خبردار شود؟ برای این کار فقط باید از تبلیغات استفاده کرد؛ به ویژه وقتی که اولین کسب و کاری هستید که خدماتی ارائه می‌کنید که تا بحال نظیر آن در شهر مشاهده نشده، مشتریان برای مراجعه و دریافت خدمات به شما روی می‌آورند.

اما در این اوضاع نامعلومی که کرونا بوجود آورده، کسب و کارهای اینترنتی بسیار پیشرفت کرده‌اند و در رابطه با تلگرام نیز همین گونه است. کاربران با این اوضاع، ترجیح می‌دهند که از موبایل خود برای خرید به جای مراجعه حضوری به فروشگاه، انجام دهند. محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ در جامعه ایران بعد اینستاگرام، تلگرام است و بسیاری از مردم زمان بسیاری را در این اپلیکیشن‌ها می‌گذرانند به همین دلیل بستری برای کسب و کارهای مختلف ایجاد شده که بتوانند کسب و کار خود را بهبود ببخشند.

هزینه تبلیغات تلگرامی

با توجه به انواع روش‌های تبلیغات در تلگرام، قیمت هر روش، بسیار متفاوت از دیگری است. به طور مثال ساخت و برنامه ریزی ربات برای شرکت یا کسب و کار، بسیار پرهزینه‌تر از دیگر موارد است و اگر قصد شما تبلیغات از طریق ربات است، باید بودجه اختصاصی فقط برای این بخش در نظر بگیرید.

اما چرا تلگرام؟

بر اساس گفته سایتfinancialtribune.com ، تعداد ۴۵ میلیون ایرانی در تلگرام فعال بوده‌اند ولی با وجود محدودیت‌ها این تعداد دچار ریزش شده ولی همچنان تعداد قابل توجهی از ایرانی‌ها هنوزهم به تلگرام باور دارند و از آن استفاده می‌کنند. پس با این تفاسیر هنوز هم تبلیغات در تلگرام یکی از بهترین روش‌ها برای بالا کشیدن کسب و کار خود است و حتی سود خوبی هم از تلگرام، نصیب صاحبان کانال‌ها می‌شود.

تبلیغات در تلگرام

دومین دلیلی که تلگرام را به یکی از بهترین پلتفرم‌های تبلیغاتی می‌کند، آزادی عملی است که در اختیار کاربر می‌گذارد و حتی کانال‌های مختلف می‌توانند هرجور که دلخواهشان است، تبلیغات خود را به نمایش بگذارند و محدودیتی از طرف تلگرام وضع نشده است. همین آزادی عمل‌ها باعث شده که حتی هزینه تبلیغات در تلگرام قیمت بسیار بهتری نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها داشته باشد و برای کسی که درحال کسب درآمد از طریق تلگرام است، تبلیغات کاملا به صرفه است.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که پیش‌تر گفتیم، تبیلغات در تلگرام می‌تواند بسیار پرسود و پربازده باشد به شرطی که شما روش مناسب کسب و کار خود را برای تبلیغ، انتخاب کرده باشید؛ اما به طور کلی اگر تمامی جوانب سنجیده شده باشد، تبلیغات تلگرامی می‌تواند نتیجه خوبی برای شما و کسب و کارتان داشته باشد.

البته برای تبلیغات در تلگرام، باید استراتژی خاص خود را داشته باشید تا بتوانید به نحو احسن از ظرفیت‌های تلگرام استفاده کنید و در هر مقطعی از تبلیغات نیاز به یک تیم خوب برای پیش بردن اهداف کاملا حس می‌شود. کارو تیم با داشتن تیم متخصص در حوزه تبلیغات تلگرامی، می‌تواند تجربه‌ای لذت بخش درحوزه تبلیغات را برای شما به ارمغان بیاورد، و شما می‌توانید با اعتماد به این تیم، کسب و کار خود را رونق ببخشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.